:: sommaren kurser - Landskrona och Sätergläntan ::

yllebroderikurs på Hemslöjden i Landskrona

Med en hel kavalkad av bilder ska ni få ta del av kurserna i skånskt yllebroderi som jag höll de två första veckorna i augusti. Först ut är kursen på Hemslöjden i Skåne som ligger i det gamla stationshuset i Landskrona. Där hade jag glädjen att brodera med det glada gänget på fotot ovanför.

yllebroderikurs på Hemslöjden i Landskrona

Det broderades på provlapparna och massor med bottensöm i olika färger och former.

yllebroderikurs på Hemslöjden i Landskrona

Deltagarna broderade och broderade. Ja det togs knappt några pauser för att dricka kaffe ens en gång.

yllebroderikurs på Hemslöjden i Landskrona

Vi övade på att göra kavelfrans, både slagen frans och sådan man kan sy själv. Så här fin blev en av kursdeltagarnas färdiga broderi.

yllebroderikurs på Hemslöjden i Landskrona

yllebroderikurs på Sätergläntan

Efter veckan i Landskrona så tog jag tåget hem till Stockholm. Där packade jag om väskan och fyllde på med mer broderigarn och kläde inför kursen på Sätergläntan veckan därpå. På Sätergläntan fick jag lära känna det här härliga gänget, minus två personer som inte fastnade på bild. Upplägget på kursen var det samma men det togs färre foton för ljuset i salen var inte så värst fotovänligt.

yllebroderikurs på Sätergläntan

Näst sista dagen fick man går runt och kolla på de andra kurserna. Verkligen kul att se, och jag blev sugen att gå flera av kurserna. Det var sex kurser parallellt och nästan alla var fulla så vi var massor med folk på skolan. På bilderna ovan är magiska askar snidade av Jögge Sundqvist.

Yngst och äldst på kursen var Linn och Ingegärd som här promenerar iväg tillsammans. Ingegärd har gått på kurs på Sätergläntan i över 30 år och fyller 90 år nästa gång. Otroligt imponerande vilken precision och handlag hon fortfarande har.

yllebroderikurs på Sätergläntan

Utöver kursen i magiska askar var det även linnesömnad till folkdräkt med Mia Ljungström Svensdotter, sydsvenskt bonadsmåleri med Malin Lilja, himmeli med Eija Koski, estnisk spetsstickning med Triinu Andreasson och plåtslöjd med Gunnar Jeppsson. 

Det var två riktigt härliga veckor och jag blev själv så sugen på att går kurs att jag har anmält mig till en kurs under hösten och spanat in ytterligare en.

yllebroderikurs på Sätergläntan

4 kommentarer :

  1. Vad härligt det ser ut! Imponerande att fortfarande kunna slöjda när man är 90, det är ju verkligen något att hoppas på för egen del. Mia känner jag lite, hon brukar vara på mitt stickcafé ibland och så har vi varit på garnsafari tillsammans.
    Vad har du anmält dig till för kurs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur det vore rena drömmen att vara så aktiv som hon var. Mia verkade trevlig, vi åt tillsammans några gånger men jag pratade inte så mycket med henne.
      Jag är anmäld till påsömskurs med AnnaKarin Jobs Arnberg i Stockholm och så är jag sugen på fiskskinnsgarvning i Linköping i september. Kanske vi kan tajma in och gå kurs tillsammans i höst/vinter, det vore kul :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja, det hade ju varit väldigt kul! Själv har jag anmält mig till en dagskurs i växtfärgning under Hemslöjdens dygn nästa helg. Jag tog förresten bort min dubbla kommentar här ovan. Det blir ofta dubbelt när jag kommenterar från mobilen, vet inte varför.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.