:: lilla restgarnsrutan ::


lilla restgarnsrutan

För två veckor sen åkte Peter och jag på en guidad STF-resa till Saltoluokta och Sitojaure för att åka turskidor en hel vecka. På skidsemester och lång tågresa ja då vill man ha en lustfyllt och lättsamt handarbete i ryggsäcken. För första gången på jättelänge så startade jag upp nytt projekt med noll dagars betänketid. På senaste tiden har jag gått och klurat på projekt jättelänge innan jag drar igång så det var otroligt befriande att plocka fram en av mina nya stickböcker ur bokhyllan, välja mönster och köra igång.

Saltoluokta fjällstation

Resan började och slutade på Saltoluokta fjällstation, dagarna däremellan var vi på Sitojaure fjällstuga utan el så där fick jag sticka med pannlampa(!). 

Saltoluokta fjällstation


Peter har fått två par vantar tidigare, kritstrecksrandiga och nålbundna broderade som båda är för stora. Denna gång hade jag därför siktet inställt på att göra dem lagom stora. Med farhågan att göra ett tredje par för stora vantar så höll jag mig aningen i underkant och resultatet blev tajt passform.


lilla restgarnsrutan

Under 2017 har jag som mål att använda så mycket som möjligt från mitt garn och tygförråd och inte köpa  (så mycket) nytt. Istället för två färger som mönstret anger har jag därför använt restgarner. Mitt på vante nr 2 tog två av de små lila nystanen slut och så fortsatte stickningen helt sonika med röd och hallonröd istället. Olika färger på höger och vänster blev oväntat bra!

lilla restgarnsrutan

Mönstret kommer från Johanna Wallins fantastiskt fina Sticka nordiska mönster och heter Lilla rutan. Det var riktigt härligt att sticka mönstret med så korta flotteringar att man aldrig måste binda in garnet, det gav ett helt annat flyt i stickningen jämfört med andra mönsterstickade plagg som jag gjort. Bara finheter att säga om detta projekt: riktigt rolig stickning (älskar de korta flotteringarna), bra mönster och tumkilen i sidan gör att vantarna sitter perfekt.

Note to self: förmodligen stickar jag lösare med långa flotteringar än korta så jag hade inte behövt gå ner från 2.5 till 2.25 mm.

lilla restgarnsrutan

Mönster: Lilla rutan ur boken Sticka nordiska mönster av Johanna Wallin
Garn: 2-trådigt ullgarn gissningsvis Kampes och Ullcentrums vita 2-trådiga ullgarn
Stickor: 2.25mm (istället för 2.5 mm som det står i mönstret)

Ändringar: Mönstret är damstorlek så följande ändringar gjordes för att passa stora killhänder
Uppläggning: Lägg upp 8m extra dvs 64m.
Sticka 1 rapport extra innan tumkilen
Tumkil: Gör en extra rapport på tumkilen från rad 21 till rad 32
Flytta 26 m (18+8) till restgarn
Varv 38-45 stickades 5ggr istället för 4ggr.
Tumme: 2 m extra (1 på varje sida om de 8 halvslagsmaskorna) plockades upp. Tumrapporten stickades 3.5 ggr istället för 2.

lilla restgarnsrutan

7 kommentarer :

  1. Så fin stickplats och så fina vantar. Så tillfredsställande det måste kännas att skapa något så fint och användbart av rester.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är riktigt kul att jobba med de små restgarnsnystanen eftersom begränsningen av färger ger liksom större utrymme för kreativitet

      Radera
  2. Åh, vad fina vantar! Jag tycker det blev extra fint när vantarna inte är exakt lika. Man ser ju att vantarna hör ihop ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir att du säger så för jag känner precis lika

      Radera
  3. danke so kann ich viele Reste verwerten! thats wounderful for rests of yarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! It's amazing what one can make from small balls of yarn

      Radera
  4. Så fine votter!
    Og strikking i solveggen så bare så koselig ut. Ser fram til at det blir varmere i været her så jeg kan ta med strikketøyet ut :)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.