:: processbilder för verumbroderiet ::

Verum goes yllebroderi

I mitten av oktober förra året tryckte jag upp ett nytt verumbroderi. Mönstret, eller snarare illustrationen är precis som mitt förra verumbroderi gjord av Maja Sten. Ni kanske minns att jag mejlade och frågade henne vintern 2016 om jag fick använda hennes illustration till broderi, och det fick jag.

Verum goes yllebroderi

Det känns som att jag jobbat på broderiet i en hel evighet men det är faktiskt mindre än tre månader och jag har stickat en hel del under tiden. Eftersom jag å det grövsta försummat att lägg upp processbilder här på bloggen kommer här ett uppsamlingshit av instagrambilder och riktiga kamerabilder. Prickningen och överföringen av mönster gick riktigt bra med alla yttepyttedetaljer.

Verum goes yllebroderi
 Verum goes yllebroderi
Verum goes yllebroderi

Som vanligt började jag med de delarna som var roligast - i det här fallet ögonen och yoghurtburken. Ögonen är jag verkligen supernöjd med och det känns verkligen som man blir utstirrad av björnen med de gula irisarna.

Verum goes yllebroderi

Verum goes yllebroderi
  
Verum goes yllebroderi

Det var minst sagt ett digert arbete att fylla hela björnens ansikte med klyvsöm. Fastän jag verkligen är förtjust i maffigheten i uttrycket så var broderiet inte särskilt stimulerande och det var förmodligen därför det gick så långsamt framåt.

Verum goes yllebroderi

När björnens ansikte var färdigt kastade jag mig med glädje över att brodera mössan. Älskar färgerna i mössan och jag var otroligt sugen på att brodera i en annan färg en blått.

Verum goes yllebroderi

På bilden nedan ser man att jag sprättat bort det vita garnet på mössan. Några detaljer på broderiet har jag sprättat flera gånger innan jag insåg att det inte gick att få med allt finlir med det grova ullgarnet. Att rationalisera bort detaljer för att få ytstrukturen skulle synas utan att bli plottrig var ett riktigt bra beslut.

Verum goes yllebroderi

Verum goes yllebroderi

På fotona ovanför och under kan man se två olika sätt som jag testade att brodera de gröna nyanserna på bladen. På det övre fotot ser man tydligt att det är två olika gröna nyanser men på det undre smälter de in i varandra. Därför gjorde jag om bladen så att alla såg ut som fotot ovan.

Verum goes yllebroderi

Nu ligger broderiet i våtspänn och väntar på att bli monterad. Jag har så många projekt som jag vill starta så det skulle inte förvåna mig om det dröjer ett tag innan jag kommer till skott att montera dynan.

1 kommentar :

  1. Ska bli jätteroligt att få se ditt arbete när det väl är klart! Du gör så många fina saker!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.