:: Kolla! Jag har stickat en kofta av garn som jag spunnit själv ::


Elin, Emelie och Josefine

Förra helgen hade jag besök av Emelie och Josefine som jag lärt känna via instagram. Fantastiska internet som för likasinnade människor samman! Vi gick på Syfestivalen tillsammans, träffade ännu fler blogg- och instagramkompisar på själva mässan, åt god mat, pratade massor och handarbetade så klart. Josefine och jag hade bestämt att vi både skulle ha på oss Charlotte cardigan, det var vi ju tvungna att föreviga på kort.

Elin och Josefine i Charlotte cardigan

Jag har  Josefine och resten av Stickkontaktgänget att tacka för att de startade Charlotte-KAL:en så att jag kom igång att sticka med mitt egenspunna garn. På Stickkontakt kan du se bilder av syfestivalen och en underbar bild på oss som har Charlottekoftorna på oss - tre gula koftor och så min grönblå. 

Elin och Josefine i Charlotte cardigan

Elin och Josefine i Charlotte cardigan

Det är magiskt att ha på sig en kofta av garn som jag spunnit själv, den är så himla mjuk och väldigt varm. Jag är nöjd med hur djup den gröna färgen är tack vare att den är spunnen med två olika gröna nyanser . På ett ställe under bysten kan du se  en smal mörkgrön rand; där består garnet av endast den mörkare av de gröna nyanserna.

Det mesta av garnet spann jag i maj 2015, men jag fick spinna ytterligare garn för att det skulle räcka hela vägen. Ullen köpte jag på World of Wool och det är BFL, Blue Faced Leicester, som jag hört är lätt att spinna för nybörjare. När jag premiäranvände koftan på Syfestivalen höll jag på att koka över av värmeslag i koftan, Fast den inte är så tjock så är den väldigt varm. Syfestivalen är ju full av garnexperter så Anna på Dandelion Yarns förklarade för mig att BFL är varmare än merinoull.

Charlotte cardigan

Koftmönstret är utan fickor men likt de flesta andra i KAL:en inspirerades vi av Garnomeras Charlotte och la till fickor. Om jag minns rätt så är mina fickor 20 m breda och sitter 15 m från sidan och är stickade så här med ljusgrönt kampes.

Garn: egenspunnet Blue Faced Leicester. Koftan väger 547 g (inkl fickor stickade i kampes 2-tr)
Mönster: Charlotte Cardigan
Stickor: 4mm till kroppen och 3,5 mm till mudden

Charlotte cardigan

4 kommentarer :

  1. Jättefin bild med era färgglada stickade verk mot höstlöven!

    SvaraRadera
  2. Alltså detta är ju ren och skär magi! Så fint att se era olika tolkningar också. Men meta-handarbetet i att ha gjort själv av något en gjort själv. Wow. Wow, wow, wow!

    SvaraRadera
  3. Hvor må det bare være den bedste følelse; at spinde garnet og strikke en trøje !!!
    Den er så fin :)
    Selve modellen er også skøn, jeg holder meget af retstrik :)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.