:: nålbundna och broderade vantar ::

nålbundna vantar med broderi

Nålbindning i kombination med broderi känns verkligen som min grej, riktigt skoj och lagom stort som projekt. Att använda sig av en teknik som jag är nybörjare på tillsammans med en teknik som jag behärskar är också fint för självförtroendet. Jag gillar att valkningen döljer ojämnheter i nålbindningen så att vanten blir fin oavsett hur duktig du är på att nålbinda.  Nu kan Peter och jag gå sida vid sida tillsammans på söndagspromenad med nålbundna och broderade vantar när det blir kallt. Jag längtar tills det blir kallt!

nålbundna vantar med broderi

nålbundna vantar med broderi

nålbundna vantar
Nålbundna vantar innan valkning

När jag nålband vantarna blev de egentligen alldeles för långa men jag orkade inte klippa bort och göra om så jag frågade min nålbindningsexpert Maria om loppet var kört. Hon berättade att de krymper på längden om man valkar dem på längden så jag satsade på att valka ner dem till lagom längd vilket gick okej men de är fortfarande liite långa. Tvättbrädan fastnade tyvärr inte på bild, men valkningen gör jag på en gammal tvättbräda som jag ärvt efter farmor. Det har känts lite fånigt att ha en tvättbräda i förrådet i flera år så jag är glad för att den äntligen kommit till användning.

nålbundna vantar med broderi

Jag skissade först ett broderimönster med stora blad men det blev inte alls som jag tänkt mig eftersom den dubbelsidiga plattsömmen ser helt annorlunda ut på en mjuk valkad vante jämfört med på vanligt kläde som jag ju vanligtvis broderar på. Då var det bara att ta fram med skisspennan och inspirationen på Digitalmuseum igen. Resultatet blev att Peters vantar fick liknande blåa kvistar med rosa-gula blommor för att matcha mina vantar.

Processen att känna in och värka fram mönstret gjorde jag i flera steg och vanten fick ligga och vila medan jag kände efter. När mönstret och första vanten väl var bestämt så broderade jag färdigt vante nummer två på en eftermiddag + kväll. Det är spännande att se resultatet växa fram för det blir inte alltid som jag själv målat upp det i huvudet.

nålbundna vantar med broderi

Hela broderiet är gjort med själkstygn och dubbelsidig plattsöm. Jag tycker det är häftigt att man kan skapa ett mönster med bara två stygntyper som har stor variation i uttrycket tack vare olika färger och former. Du kan kalla mig lat, men möjligheterna till variation med de vanliga grundläggande broderistygnen är så stor att jag nästan aldrig rör mig utanför dess gränser.


nålbundna vantar med broderi
Blockning av vanten för att broderiet ska slätas ut och för att töja ut den lite på bredden.

Garn nålbindning: Rauma vamsegarn. Trevligt att nålbinda med men luddar sig en del efter valkningen.
Stygn: Dalbystygn - bra att brodera på eftersom ytan blir relativt platt. Kolla in Samato09 för massor av olika nålbindningstekniker och pedagogiskt för dig som vill lära dig att nålbinda.
Garn till broderiet: Fårö och brage
Virkad kant: Fårögarn med virknål 2,5mm. 3 lm, 1 fm med nedtag i vantkanten

nålbundna vantar med broderi

nålbundna vantar med broderi

12 kommentarer :

  1. Så grymt fina! Du skulle ju kunna ha dem som bidrag till Monthly Makers också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tanken slog mig men jag var redan igång med vantarna och så kändes det roligare att sticka något av mitt eget garn som bara låg orört i sin korg

      Radera
  2. Men så tjusigt! Aldrig hört talas om varken nålbindning eller valkning (var tvungen att googla lite ;) )- verkar ju superspännande!

    SvaraRadera
  3. Mmm…så fina ni ska vara på promenaderna from nu, ursnygga helt enkelt!
    /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra anledning att gå på fler höstpromenader helt enkelt!

      Radera
  4. Ja wow , helt underbara , broderiet kommer verkligen fram. Gillar att du använder så många färger och att en del blommor blir liksom highlightade när du valt en ljus färg . Skitsnygga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag jobbar typ alltid med på att leka med färgerna och utmana mig själv. Det händer nästan varje gång att jag stoppar in färger som jag inte är så förtjust i "ensamma" men som gör sig jättebra i helheten

      Radera
  5. Jättefina och väldigt inspirerande vantar. Måste ta itu med det där finska garnet jag har liggande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och vad roligt att kunna inspirerar! Jag tycker definitivt du ska ta fram ditt finska garn

      Radera
  6. Beautiful and so good to keep traditional craft alive .

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know! There are so many traditional crafts and expressions to learn from, get inspiration and make use of them today.

      Radera
    2. Wow! De ser riktigt fina ut! Och visst är det härligt när man plötsligt inser att man har användning för ett gammalt föremål som man gillar, men som man inte använt!?

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.