:: nya mönster till yllebroderikurser ::


Jag var tvungen att gå tillbaka i mitt eget bloggarkiv för att komma ihåg när jag höll mina första kurser i broderi. Det var hösten 2011, oj tänk att det är så länge sen. Sedan dess har jag gett någon eller några yllerbroderikurser per år och på kurserna har deltagarna broderat mönster som jag ärvt av Eva Berg. I sommar har jag, för första gången,  fått äran att hålla en hel veckas kurs på nya Hemslöjdens hus i Landskrona så jag kände att det var dags att ta fram nya egna mönster.

 

Jag gjorde en grundlig genomgång av Kulturens digitala arkiv och valde ut hela motiv eller delar av motiv som jag sedan satte samman till lagom stora provbitar. Det är mer jobb än vad man skulle kunna tro! Förutom att välja motiv ska de ritas upp både som mönster och för stygnguide. Tanken är att motiven både ska vara representativa, innehålla de klassiska stygntyperna, ha olika svårighetsgrader och sist men inte minst vara roliga att brodera. 


Målet har varit att färgerna ska ligga nära originalen men det var inte alltid helt lätt eftersom jag fått titta på en suddig uppförstorat foto av en solblekt gammal dyna. Några motiv har jag ändrat färgerna för att få en jämn fördelning mellan provlapparna eller för att få en finare färgbalans.


Man lär sig både det ena och det andra av att leta i broderiarkiven. Min favorit av de nya mönstren måste jag nog säga är de ridande gubbarna. Enligt Kulturens samlingar föreställer motivet Holger Danske och Burman till häst. Vilka är då dessa herrar kan man undra! Efter en snabb sökning på wikipedia får jag lära mig att Holger Danske är en dansk hjältelegend och sagogestalt som jag tror är äldre än medeltida men som finns med i olika medeltida sagor och ballader. Enligt legenden var Burman en jätte som dräptes av Holger Danske i ett slag mot saracenerna. Hur spännande som helst! Det är dock något oklart vem som är vem eftersom de är jämnstora. Kanske är det Burman till vänster med den något simplare hatten.



Originalet har det käcka namnet KM:1275 och det skrivs följande om dynan:
En ofärdig gammalpiga i Börrestad" har sytt och märkt denna åkdyna. Den uppgiften finns. Kanske hette hon Hanna Andersdotter. Motivet är exklusivt och föreställer Holger Danske, en dansk sago- och hjältefigur som kommit att symbolisera dansk fosterlandskärlek. 1883 skänks dynan till Kulturen av Carolina Johansson, mor till Kulturens grundare Georg Karlin. 



Den färgglada hjorten  och kransen ligger mig också varmt om hjärtat. Det är något med färgkombinationen och formspråket som bara är så jäkla snyggt.




1 kommentar :

  1. Mumsigt fina motiv, urläckra broderier!
    Ha en fin broderivecka :-)
    /Lena

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.