:: brodera en karta över Abisko ::

Klicka på bilderna för att få dem större
Det här mina kära vänner är ett mycket speciellt projekt för mig. För exakt två veckor sen satte jag igång med att brodera en karta över Abisko. Det är ett projekt som binder samman min största hobby broderi med mitt forskningsprojekt i Abisko. Det var häftigt att återuppleva platser där jag varit med broderiet; jokkar som jag tagit vattenprover i, tältplatser, fina solnedgångar, rastplatser där jag ätit lunch och lilla tjärnen där jag badade näck. Jag älskar min broderade karta och kan inte se mig mätt på den!


Eftersom jag jobbar på en naturgeografi-institution på universitet har jag tillgång till digitala kartor på nätet. Jag laddade ner Lantmäteriets Översiktskarta över Abiskoregionen som är mitt studieområde där jag spenderat tid i fält de senaste åren. Kartan skrev jag ut på en färgskrivare och är stor som ett A3-papper. Nästa steg var att föra över mönstret till tyget med ett ljusbord och blyertspenna, sen måla sjöar och skog med barnkritor. Sen strök jag tyget för att fixera färgerna. Tyget är billigt toille-tyg i oblekt bomull. Jag funderade på att köpa finare tyg men jag gillar det oblekta och att väven inte är så tät. 

Fler bilder på det monterade broderiet och min doktorsavhandling hittar du här >>


Hela kartan är broderad i efterstygn. Jag trodde lite naivt att det inte skulle ta så mycket tid att brodera eftersom det "bara" är linjer, men oj som jag hade fel. Det har tagit många timmars arbete att sy hela kartan men det har varit värt varenda timme.  Tänk vad fin den kommer bli på väggen!








Originalkartan heter Översiktskartan och kommer från Lantmäteriet, I2014/00691

Uppdatering: Det kan vara bra att veta att kartor skyddas av upphovsrätt. Om du vill publicera din broderade karta  måste du därför ansöka om tillstånd för att publicera dina kartor för andra. Vill du publicera eller sprida en karta som bygger på Lantmäteriets material? Så söker du medgivande. 
Stockholms Universitet har avtal med Lantmäteriet och därför fick jag som doktorand tillstånd att återskapa kartan.

36 kommentarer :

  1. Den är ju helt fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Riktigt läcker! Vilket jobb!! Blir nyfiken på hur den ska monteras

    SvaraRadera
  3. Wow, så snyggt det blev. Häftig idé att göra karta över kärt område.

    SvaraRadera
  4. Jättekul idé! Vad roligt att se. Undrar hur stor den är. Det är ju inte så lätt att brodera bokstäver så litet så jag tänker mig att den är lite större. Blir säkert jättefin på väggen.

    SvaraRadera
  5. Oj vilket jobb var det första jag tänkte. Alla dessa små små stygn. Nästa tanke var att den är hur cool som helst. Är själv lite kartnörd

    SvaraRadera
  6. MAKALÖST!!!
    Så otroligt vackert och så fint att det knyter ihop dina stora intressen :)

    SvaraRadera
  7. Wow, vilket häftigt arbete. Imponerad! Kul ide :)

    SvaraRadera
  8. Wow, wow - så fantastiskt fint!
    Håller på med kartor mycket och ofta och broderar lite ibland men har aldrig kommit på tanken att man kan brodera en karta.
    Finaste konstverket!
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
  9. Oj, det är nog det finaste broderi jag någonsin sett! Jag älskar fjällkartor!

    SvaraRadera
  10. Ja, vad ska en säga!? Superlativen räcker inte till.

    SvaraRadera
  11. Otroligt fin. Men visst har du förstorat kartan annars är det väl omöjligt att brodera namnen!

    SvaraRadera
  12. Ååååh! Den är helt FANTASTISK! Jag faller, avundas och gör en glad high five från Uppsala!
    Jag har inte tillbringat i närheten så mycket tid i Abisko som du har gjort, men blir ändå alldeles nostalgisk. Längtar dit. Och längtar efter en lika fin karta själv.
    Sjukt bra idé!

    SvaraRadera
  13. Wow, what a project! That's fantastic.
    xx

    SvaraRadera
  14. Jävlar va coolt!
    Ursäkta.

    SvaraRadera
  15. Elin, du överraskar ständigt!!!
    Helt fantastisk och underbar karta du broderat. Blev så glad när jag såg den.

    SvaraRadera
  16. "Åh, vad är väl en karta över Abisko med omnejd? Den kan var alldeles, alldeles underbar...." Tittar, njuter, minns, där gick vi, där tältade vi, där ...

    SvaraRadera
  17. Wow! Så läckert!! Helt underbart fin och vilket roligt projekt! :)

    SvaraRadera
  18. Imponerad av ditt arbete och drabbad av en stor längtan till fjällen. Det är ett fint område att vandra i.
    /Karin

    SvaraRadera
  19. Så fint! Ett fantastiskt projekt!

    SvaraRadera
  20. Helt otroligt häftig! Och på två veckor! Det hade tagit mig två år :D
    Modern konst, förnyande av hantverksteknik och personligt minne i samma skapelse.
    Med barnkritor, menar du vaxkritor? Kan man beställa kartor från Lantmäteriet?

    Vänligen
    AnnCharlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog vaxkritor och ja man kan nog beställa kartor från dem, men jag har som sagt tillgång till deras kartor genom jobbet så jag vet inte hur det funkar som privatperson

      Radera
    2. Tack för svaret! :)

      Radera
  21. Wow! Helt fantastiskt fin!!!! **!!

    SvaraRadera
  22. nina.olaussen@elisanet.fi2 april 2015 kl. 20:12

    Säger bara Waaauuuw!
    Ditt projekt tilltalar mej. Gillar både vandring och broderi. Min tavla skulle täcka hela den svenska fjällvärlden. Jag vandrade senaste sommar 1343 km, från Grövelsjön till Treriksröset och med skalan 1:1000 00 skulle duken bli 1,5 meter lång. Tror det räcker med att jag beundrar Din!
    Nina

    SvaraRadera
  23. Saknar ord - du är helt enkelt otrolig som har kunnat genomföra det här underbara projektet.

    SvaraRadera
  24. Vilket makalöst arbete!! Och vilken underbar ide, skulle gärna ha "våran" fjällvärld på väggen men mitt tålamod är förmodligen i minsta laget för ett sådant projekt

    SvaraRadera
  25. Oj vad häftigt. Vilket arbete du har lagt på den. Helt enkelt underbar

    SvaraRadera
  26. Det där är faktiskt riktigt stenhårt gjort! Bland det vackraste hantverk jag sett. Du är en hjältinna, Elin!

    Bara att se kartan gör mig glad!

    :->

    SvaraRadera
  27. Imponerande! Blir både broderi och Abiskosugen :)

    SvaraRadera
  28. Wow! Sååå imponerad! Fantastiskt fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Vad häftigt att du varit stugvärd med en tvååring helt ensam. Stugvärd har sambon och jag också varit sugna på med vår lilla knodd.

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.