:: lillpricken nummer 2 ::


Jag tyckte så mycket om den prickiga lilla koftan som jag stickade i höstas att jag nu har stickat en till. Det är roligt att sticka så små gulliga plagg!  Min kära kompis som fick barn nu i januari bor i Umeå så jag ville ge hennes barn en vintervit kofta i ull.

Det roströda garnet är resterna från förra koftan. Koftan är stickad på rundstickor och sedan steekad. Nästa gång jag steekar i så här tunt ska jag sticka 2 m bredare där man klipper så att det finns mer utrymme att sy sicksack på. Eftersom garnet är så pass tunt att sömnaden inte fångade upp alla maskor var det faktiskt 2 garntåtar som rymde efter klippningen så att jag tvingades fästa dem med bara liten marginal.

 

Eftersom jag har sett så många tubular bind on och -off på bloggar och instagram så ville jag också testa tubular bind off på knäppslån och kragen. Första knäppslån var förfärlig att göra. Jag suckade och svor samtidigt som jag kollade om och om igen på youtube-videon som visade tekniken. När jag väl lärt mig de olika momenten gick det ganska smidigt och det blev det (kanske inte perfekt) men faktiskt fint.

Jag förstod inte hur mönsterrapporten skulle gå ihop så jag skrev på Lenes facebooksida och fick svar snabbt svar trots att det var jultider. Här är det som jag inte förstod (gäller storlekarna 3 och 12 mån):
Sticka de markerade 24 m i klammerparantersen, upprepa mönstret i klammerparantersen, avsluta med de 12 m till vänster i diagrammet

Stickor: 2,5mm och 3mm
Mönster: Storlek 3 mån, Priktrøje från Babystickning på stickor 3 av Lene Holme Samsøe
Garn: Yaku, ett superwashgarn köpt på Litet nystan








4 kommentarer :

  1. Jättefin! Måste börja göra band över det uppklippta, det blir så snyggt!

    SvaraRadera
  2. Veldig fin fargevalg på denne! Og stilig med bånd på innsiden over sømkanten.

    SvaraRadera
  3. Tjusigt!! Det där är nog min favoritbarnkofta :D Har stickat en hittills, blir nog fler framöver!

    SvaraRadera
  4. Makalöst fiiiin kofta! Å om man ändå vågade sej på å sticka en sådan!- Kulit å fint korsstygns broderi må jag säga! Allt du gör ser så mycke fint å vackert ut!
    Ha det bra från Elin i Skellefteå

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.