:: finurlig ljusstake av gammal plåt ::

ljuslyktaDet är en go känsla när ljusstaken står i fönstret med tänt ljus. Nu ska jag säga något som tål att upprepas, det är väldigt kul att slöjda med plåt! Det är ett rätt så nytt slöjdområde för mig, hittills har jag plåtslöjdat kapsylblommor med hjärtans lust, men längre bort än så har jag inte kommit i mitt plåtslöjdande. Att Hemslöjdens förlag då ger ut en bok (och ger mig ett recensionsexemplar) som är fylld av användbara tips på vilka verktyg som passar till olika tekniker så finns det plötsligt mycket utrymme att utvecklas på. Utöver teknikbeskrivningar på allehanda plåtslöjdstekniker som att klippa, vecka, borra och nita finns även genomgångar av de olika verktygen som man behöver och i vilka sammanhang de ska användas.

En sak som verkligen tilltalar mig är nivån på beskrivningarna. För varje alster beskrivs grunderna och ordningen för hur man gör, men den konstnärliga friheten betonas starkt och man blir ständigt uppmanad till att testa sig fram och hitta sitt egna uttryck. Eftersom materialet till slöjden dikteras av dagens fynd i återvinningsrummet så måste man anpassa sig därefter. Om man för stunden har lite taskigt med fantasi så är bilderna så tydliga att man kan kopiera författarnas slöjdalster.

ljuslykta
Eftersom jag är nybörjare så valde jag ett projekt på nivå "lätt". Jag fyllde hela matbordet med alla mina verktyg, skisspapper och så popnittången förstås. På golvet installerade jag en hammar- och borrstation med några gamla träbitar som skyddade golvet. Där jag hamrade ut kapsylerna och borrade i varje bit inför popnitningen. Jag kände mig väldigt påhittig när jag använde botten av ett Treo-rör till ljushållare eftersom jag inte orkat åka till stan för att köpa ljushylsor.

Många av verktygen som behövs tror jag är ganska vanliga i de flesta hem, men stor plåtsax och liten plåtsax behövs när du klipper och med en popnittång så vidgas horisonten ännu mer. Det tog en del krumbuktande innan jag fick ordning på just popnitarna, och det nog att dröja ytterligare några projekt innan jag känner mig bekväm med de nya teknikerna. Fast det är just det jag gillar, att det finns utrymme att med enkla medel kunna utvecklas och lära sig nya grejer.

ljuslykta


Material: Hittat i återvinningen och ärvda kakformar
Beskrivning: Plåtslöjd av Gunnar Jeppsson och Kalle Forss

ljuslykta


6 kommentarer :

  1. Kul att du testat! Jag har plåtslöjdat en del, men nu var det ett tag sedan. Hoppas på lite nytändning när mitt exemplar av boken kommer. Popnitstången är ju guld värd. Plåtsax är bra att ha, men det går förvånansvärt bra med en vanlig lite grövre sax också tycker jag. Och ja, väldigt fiffigt med treoröret! :)

    SvaraRadera
  2. Hur coolt som helst , har alltid blivit eld och lågor när jag sett dina plåtblommor men aldrig kommit till skott , nu blir jag så där frestad igen kanske dags att införskaffa en popnittång ...

    SvaraRadera
  3. Men så fin ljushållaren är. Och visst är det roligt att få återvända material. Min bok är på väg…längtar1
    //Lena

    SvaraRadera
  4. Åh så himla fin! Och jag håller med Tyg och otyg om att det var himla fiffigt med treoröret det ska jag ta efter ;) Jag har också ett recentionsex av boken och ska så snart jag avklarat en jobbig hemtenta och införskaffat mig en popnittång prova på ett av de lättare projekten i boken. /Elin

    SvaraRadera
  5. Ser ut att vara ett roligt hantverk!

    SvaraRadera
  6. Smart med Treo-röret! Det ska läggas på minnet! :)

    En sån där pop-nit-tång verkar så himla rolig att jobba med! Investerade ju i plåtsax förra året - kke dags för lite popnitande i år? ;)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.