:: Tant Koftas harlekinmarsma ::

Lottas harlekinmarsma
Lotta, det vill säga Tant Kofta hörde av sig och undrade om vill skulle göra ett byte, garn mot broderi. Det förslaget tackade jag ja till på studs eftersom jag tycker mycket om hennes garner och Deco-koftstickningen gav helt klart mersmak.

Lottas harlekinmarsma
Lotta ville har en marsma och gav mig fria händer med tillägget att hon önskade sig något kul eftersom det finns så mycket allvarligheter i världen ändå. Efter att ha skissat på några olika mönster på fredagskvällen under påskhelgen gick jag och la mig utan att fått till ett mönster som kändes bra. På lördagsmorgonen kom inspirationen på oväntat håll. Kakelplattorna i badrummet på diagonalen fick mig att börja skissa på nytt. Plötsligt satt jag och ritade en lite jonglerande harlekin, då kände jag att det klickade till. Och att en harlekin är kul (Lottas önskemål), han stod ju för underhållningen i commedia dell'arte och var en föregångare till clownen. Hans kläder är så grafiskt tilltalande.  

Lottas harlekinmarsma
Nästa svåra beslut var valet av färger. Jag var först på väg att välja en klassisk färgkombo blå-vit eller röd-vit, men plötsligt smög sig orange in i leken. Orange, som är en av mina favoritfärger kan pigga upp och förändra färgkänslan helt. Det kändes så bra med det orange-blå att det fick bli temat för hela marsman. Jag testade först att klippa ut små romber i vadmal till hela gubbens dräkt, men det blev för klumpigt så en helt broderad dräkt passade mycket bättre för formspelet. 

Det var roligt med ett byte för att jag drevs till att utveckla något nytt utöver mina tigrar, blommor och fåtlar. Under processen blev jag väldigt förtjust i harlekinen så han kommer säkert att dyka upp på mina broderier fler gånger.


Lottas harlekinmarsma

Lottas harlekinmarsma

6 kommentarer :

  1. Helt klart hur fin som helst ! Kul att kunna göra byten

    SvaraRadera
  2. Den är suveränt fin! Jag gillar också kombinationen orange och blått, de är ju komplementfärger också, så de ska väl plocka fram det bästa hos varandra.

    SvaraRadera
  3. Snyggt som allt annat du sätter nålen i Elin! Och t.o.m. nagellacket matchar. Det där med byteshandel är ju väldigt bra....

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.