:: den årliga grytlappen ::




En eftermiddag under semestern när resten av familjen var i parken och matade ankorna passade jag på att ta fram symaskinen och sydde två par grytlappar. Många av föräldrarnas grytlappar är sydda av mig genom åren och många ser minst sagt anskrämliga ut, både på grund av lång tids användning och inte minst för att de är så fult sydda. Alltså, in med nya grytlappar i utbyte mot ett löfte att gamla fula skulle kastas.

Gillar det enkla i att ta en gammal handduk mellan två tygbitar (en gammal duk inköpt för 25 år sedan till pappas 40-årskalas berättade mamma). Sy några linjer tvärs över. Klipp kanterna jämna. Sy fast snedslå. Sy in snedslån för hand, gärna framför tv:n. Förra julens grytlappar kan beskådas här.

Ps. Ni ska veta vad tokglad jag blir för alla kommentarer om tiger- och lejondynan


4 kommentarer :

  1. Syr du med en gammal frottéhandduk inuti? DEt är ju smart isåfall...Har du dubbla lager av handduken då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör jag ofta, dubbla lager av en gammal frottéhandduk är perfekt. I det ena paret grytlappar hade jag dubbla lager av en våffelvävd kökshandduk och i de andra dubbla lager av en gammal skurtrasa. Skurtrasor passar också väldans bra!

      Radera
  2. Jahaja, då blev man sysugen igen.
    Jättebra tips!

    SvaraRadera
  3. Dina fina grytlappar påminner mig om att jag måste förnya min egna slitna grytvante. Det är ett bra sätt att träna snedslå också.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.