: kritstrecksrandiga vantar ::

vantar

Jag stickade ett par vantar som egentligen skulle getts bort i julklapp, men eftersom de blev färdiga redan i november så fick han dem redan då. På så sätt tänkte jag att han skulle få användning för dem innan det blev allt för kallt. Sen kan jag inte undanhålla att jag är jättedålig på att ha en hemlig present liggandes hemma, det är ju mycket roligare att ge bort den på en gång.

Lyfta maskor lärde jag mig på en kurs med bokförfattarna för snart två år sen, och då stickade jag genast ett par prickstegsvantar åt mig själv men sen dess har det inte blivit några fler lyfta maskor. Just kristrecksmönstret passar jättebra till vantar eftersom det blir lite tjockare än vanlig stickning och därför varmare. Helt klart rolig stickning. Jag är som bekant förtjust i enkla mönster som är fina eftersom jag inte är så haj på mönsterstickning. Stickningen var lustfylld i ungefär 1,5 vante sen blev det segare och segare eftersom killen har skitstora händer så kändes det som att stickningen aldrig skulle ta slut.

Eftersom kylan nu har kommit med flera stormar under november-december så håller jag på att sy dubbla innervantar i ulltrikå så att säsongen för hemstickade vantar blir lite längre.

mönster: Vantmönster av mig och Kritstrecksmönstret från Flerfärgsstickning med lyfta maskor av Lotta Bengtson och Madelaine Jansson
garn: Tuna eller Kampes och okänt mörkgrått restgarn
stickor: 2.5mm till mudden och 3.5mm till vanten

vantar

vantar

7 kommentarer :

  1. Vad smart att göra ränder med lyfta maskor, det har jag aldrig tänkt på att man kunde gör. Det får jag prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättepraktiskt och fint. Sticka på vettja!

      Radera
  2. Snyggt! Haha störigt att inte alla har små händer/fötter. Stickade sockar i stl 46 till en av mina svågrar. Tur det var med stickor 4! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, mycket mer praktiskt med små händer och fötter, det går snabbare och så går det åt mindre garn.

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.