:: Lejonborgen anno 2013 ::

Lejonborgen

Här är den, Lejonborgen. Äntligen har den en innerdyna och får den pryda sin plats i soffan efter att ha legat färdig i sykorgen ända sedan slutet på april. Dynan är glad och jag är ännu gladare för detta är helt klart ett av mina favoritprojekt någonsin.

Kanske minns ni att jag hittade mönstret på mittenmotivet, själva lejonborgen, i en bok om flamskvävning som jag kopierade av, förstorade upp och anpassade till yllebroderi. Jag har skrivit en del om hur mönstret kom till tidigare, så ni som är nyfikna om det kan läsa här.

Till er som är sugna på att göra egna mönster vill jag tipsa om att titta mycket på hur gamla dynor ser ut. Ta en titt i Hemslöjden Skånes nätbutik och se vilken typ av motiv som du tycker om. Sen kan du plocka motiv här och där; jag inspireras både av gamla textilier och moderna tygtryck, tills man fått ihop en helt egen. Dynor med blommor som enda motiv tycker jag ofta är ganska tråkiga, men det finns ju massor av djur, hus, människor, änglar och andra roliga motiv att stoppa in. Jag ritar och suddar om och om igen, klipper ut pappersmallar som jag flyttar runt och så till slut har man ett färdigt mönster.

Fler bilder på processen och broderiet hittar ni här:
Mönsterritning
Prickning
Lejonborgen del I
Lejonborgen del II
Lejonborgen del III
Lejonborgen del IV
Lejonborgen del V - med många närbilder på det färdiga broderiet

Lejonborgen

Eftersom Elins signum och Pärlstickare var nyfikna på hur jag jag väljer stygn när jag broderar tänkte jag berätta lite om det.

I skånskt yllebroderi täcker man stora ytor och det kan man göra med flera olika typer av stygn - ensidig plattsöm och schattérsöm är de klassiska "yttäckarna", men i yllebroderi syr man ofta rad efter rad med stjälksöm eller klyvsöm för att täcka stora ytor. Lejonen är sydda i klyvsöm, det ser man tydligt här. Klyvsömmen passar bra på lejonen eftersom strukturen påminner lite om päls och man kan lägga stygnen så att de följer kroppsdelarna.


Lejonborgen


På bilden ovanför kan man se några vanliga stygn. Den gula blomman är broderad i ensidig plattsöm  det är vanligt på små blommor - ibland blir stygnen som en blandning av plattsöm och stjälksöm. Den vita blomman är broderad i schattérsöm med knutar i mitten, schattérsöm är fungerar jättebra när motivet "växer" utåt. Stjärnan med de vita piggarna är broderad i ensidig plattsöm. Plattsömmen funkar bra på stjärnan eftersom det är små ytor som ska täckas (för kort sträcka för schattérsöm).


Lejonborgen

Blomblad och blad broderas nästan alltid i ensidig plattsöm, som man kan se på bilden här ovanför. Stammen på blomträdet är gjord med motställd stjälksöm, det kan ge effekt att lägga stjälksömmen åt olika håll eftersom den annars alltid broderas åt samma håll.

För många motiv funderar jag inte så mycket på valet av stygn utan syr så som man gjort på gamla dynor, så är det till exempel för tulpanerna här ovanför. I boken Yllebroderier, på digitalmuseum och Kulturens digitalmuseum (sök på jynne och åkdyna) kan man se många hur gamla dynor är broderade.


Lejonborgen

Stjärnan i hörnet har jag broderat med långa stygn av ensidig plattsöm, det passar bra eftersom stygnens längd och riktning liksom förstärker stjärnans mönster. Våga ta långa stygn! Flera centimeter långa kan de längsta vara, och de ska täcka tyget så att inget svart syns bakom.

Yllebroderiet monterade jag med tygduskor i hörnen och med röd vadmal som bakstycke i två delar. Den stängs alltså med hyske och hake baktill vilket gör att man kan ta ut innerkudden. 


Lejonborgen
Lejonborgen









10 kommentarer :

  1. Asså åh vad fin den är! Nu drar snart broderikaféet i min stad igång, ska bli kul att sätta tänderna i lite broderi igen :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk dyna! Otroligt fin! Tack för att du berättar lite mer om hur du har arbetat, vilka sömmar du använder och dina tips.

    SvaraRadera
  3. Den är så fin din kudde. Extra fin för att du valt mönstret själv.
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabeth! Jag blir alltid så glad när du kommenterar :-)

      Radera
  4. Hej igen! Nej jag bor i Helsingborg. Hemslöjdsgillet startade broderikafé på stadsbibblan förra terminen så blir andra nu :)

    SvaraRadera
  5. Åh jag hade missat att du var klar med den, helt otroligt vacker blev den! Jag har bara precis börjat nosa på yllebroderier och håller mig till småsaker än men det är verkligen en otroligt tillfredsställande teknik.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.