:: folkdräktskurs del II ::

Tröja från sekelskiftet 1700-1800

Jag hade på förhand bestämt att jag ville sy en tröja och valet föll ganska direkt på en från Västergötland (på första fotot) från sekelskiftet 1700-1800. Den är väldigt nätt med kort liv och ganska korta ärmar. Eftersom jag ska använda den med mina vanliga kläder och inte till folkdräkt så kan man sy den i vilket material man vill.



Efter halva kursen råkade jag glömma systemkameran hemma hos mina föräldrar så resten av tiden plåtade jag något suddiga foton med mobilen istället. Gillis fru Monica var dessutom flitig med kameran, och tog massor med bilder under kursens gång, så jag lånade hennes foton från deras hemsida.  På den nedersta bilden är jag så gott som färdig med tröjan och jag kände mig så sjukt nöjd att jag både känner mig fin i den och att jag hann klart på en veckas kurs. Det återstår lite arbete med att sy knapphål i vid handleden, sy fast rosetter och dekorera med garn längs alla kanter (som man kan se på översta bilden). Så än har ni inte sett sista bilden av min tröja!































































3 kommentarer :

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.