:: hurra för mönsterritning ::

flamskvävning
yllebroderi mönster
Jag skrev för ett tag sen att jag vill rita ett eget mönster till ett yllebroderi. Se, nu är det klart och jag är himla glad i det, särskilt lejonen! Centrummotivet har jag kopierat från en flamskåkdyna som heter just Lejonborgen, den är från 1783 och jag hittade den i bok om flamskvävning. Eftersom borgen eller snarare palatset känns så orientaliskt så ville jag få med lite den känslan i resten av broderiet också. Valet föll då på de 8-uddiga stjärnorna och tulpaner fick också vara med. Mycket inspiration hittade jag i boken Yllebroderier, genom att titta på mina dynor i skånskt yllebroderi som jag har hemma i soffan och lite modern tygtryck har också smugit sig in.
yllebroderi mönster
När jag började skissa så trodde jag att det bara var en skiss och att jag skulle göra ett original senare. Därför är måtten på pappret helt sonika sex ihoptejpade A4-ark och lejonborgen är också bara tejpad. Efterhand som mönstret växte fram så kände jag mig allt mer nöjd och så blev det till slut mitt färdiga mönster. Transparant skisspapper är inhandlat så nästa steg är att föra över mönstret till det. Fortsättning följer!
yllebroderi bok

11 kommentarer :

  1. Snyggt, så klassiskt men ändå nytt. Vad kul du måtte ha haft. Vilket garn har du tänkt dig använda? Ser fram emot att se arbetet växa fram.
    Ha en härlig slöjddag

    SvaraRadera
  2. Det här ser ju helt otroligt häftigt ut , ska bli roligt att följa !

    SvaraRadera
  3. Ser spännande ut. Kommer just från en endagskurs i yllebroderi. Väldigt roligt.

    SvaraRadera
  4. Hahaha, vilka fantastiska lejon! Gillar speciellt att de inte har öron och deras komplett vansinniga uppsyn.

    lycka till, vilket projekt!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vackert och du måste ha jobbat på. Redan klar!

    SvaraRadera
  6. Wow! Vad kul att vi får hänga med från början :)

    SvaraRadera
  7. Thank you fοr sharing your thoughtѕ.
    I rеally appгeciate your efforts and I will be waiting for your
    next ωrite ups thank уοu once agаіn.
    Here is my weblog - V2 cig review

    SvaraRadera
  8. Så himla fint! Ska bli spännande att följa ditt arbete. Jag är så broderisugen men har inte bestämt vad jag ska brodera ännu.
    Martha - som följer din blogg men sällan kommenterar dumt nog

    SvaraRadera
  9. Så roligt att få följa utvecklingen av ett broderi på det här sättet - och så skoj med ett egetkomponerat broderi! Att liksom få plocka russinen ur kakan! :)

    SvaraRadera
  10. Åh så maffigt! Inte minst de lagom skelögda lejonen.

    SvaraRadera
  11. Åh, det kommer bli sjukt coolt!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.