:: den broderade tigern ::

tiger

Varning, det här inlägget är fullt av tigrar!

tiger

Nog borde man gå lös oftare. En av mina kursdeltagare på yllebroderikursen blev inspirerad av en kinesisk pudel och körde på med neonfärger och franska knutar. När jag fick se hennes broderi blev jag så himla sugen på att också brodera ett roligt djur. Djur och yllebroderi passar ju så himla bra ihop. Dessutom var jag i desperat behov av en ny börs eftersom den gamla cykelbörsen höll på att trilla isär.

dragkedja

inspirationen

Först tänkte jag brodera det uppstoppade lejonet på Gripsholms slott eftersom det ser så fantastiskt roligt ut, men jag ändrade mig till en tiger, eftersom tigern har så fina ränder. Sen tänkte jag; varför välja en av dem när jag kan göra båda. Resultatet blev en cross-over mellan tiger och gripsholmslejon. Ibland får jag en snilleblixt!

Idag var jag på föreläsning om stresshantering och fick lära mig att stress är nyttigt och förlänger livet så länge man får återhämta sig emellan. Humor och skratt förlänger också livet, det visste vi ju sen tidigare. Så, så länge som jag använder tigern som börs kommer jag garanterat ha roligt varje gång jag ska betala något. Notera att att båda är skelögda!

gripsholms slotts lejon

tiger

15 kommentarer :

  1. Så underbar den är, din tiger! Blir glad när jag ser den och läser dina tankar kring skapelsen.

    SvaraRadera
  2. Haha! Bara älskar den! Fullkomligt underbar! Nu kommer jag att somna gott!

    SvaraRadera
  3. Bedårande och inte alls skrämmande :-)

    SvaraRadera
  4. Himla fint! En svensk tiger tänkte jag, blå gul som den är.

    SvaraRadera
  5. Så himla underbar , tack den förgyllde min morgon .Har aldrig sett gripsholmslejonet vilken uppenbarelse !

    SvaraRadera
  6. man blir ju helt tokglad av dethär :) älskar också lejonet från gripsholm (anders och måns förtjänst).

    SvaraRadera
  7. Åh! Vilken underbar tolkning!Håller helt klart med om att djur och yllebroderi passar ihop!

    Efter din berättelse om den kinesiska pudeln i neon börjar jag se ett nutidsbroderi framför mig... jag tänker surfplattor och app-ikoner... snabel-an människor i jeans och t-shirt.

    SvaraRadera
  8. Underbar! Gillar att den är skelögd och har tungan ute, det får den att se lite galen ut sådär.
    Ser att du, liksom jag, fastnade för kombinationen av orange och blått också. :)

    SvaraRadera
  9. oh! I do love your tiger awesome!

    SvaraRadera
  10. Den blev super! (Hoppas vi ses på torsdag) :)

    SvaraRadera
  11. Men ÅH så fin! Vad kul att hitta hit och få bli så inspirerad. Vill själv hemskt gärna prova på lite friare broderier än korsstygn men har inte kommit så långt ännu. Den här gjorde mig bara så himla glad! Påminner också om den här bilden http://pinterest.com/pin/13440498859796615/ som jag tyvärr inte hittat någon källa till än men som också har ett skönt uttryck.

    SvaraRadera
  12. Hej, Fick en bild på mig som nu ligger på min FB sida. Det är den på mitt huvud som du har broderat. Tog ett tag att klura ut att den kom från din blogg. Många som gillar den på FB, hoppas det var OK. Varma hälsningar Lejonet på Gripsholm. https://www.facebook.com/Lejonet-p%C3%A5-Gripsholms-Slott-113607498385/?fref=ts

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skoj att du hittade hit till slut. Det är ok att ni lånar bilden

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.